Bericht uit Milaan: Dutchies succesvol met ESCo’s

Redactie
-

Kort verslag uit Milaan, waar 20 en 21 januari het internationale seminar van ESCo Europe werd georganiseerd. Een inspirerend seminar waar ik vertegenwoordigers van steden, energie en facility managers, toezichthouders en financiers sprak, die betrokken zijn bij het bouwen van energie-efficiëntie waarde, zoals Energy Service Company (ESCO’s). Eneco en Boot Advocaten verzorgden namens ESCo Nederland de gespreksleiding  aan de ronde tafel discussie over het innovatieve ESCo-contracten.

Contracten, organisatie en communicatie aandachtspunten voor ESCo’s

Het blijft boeiend; leren van andere landen. Ik hoorde weer veel positieve verhalen uit Denemarken , Duitsland en de UK over het werken met ESCo’s. Technisch kan veel. Ook financiering is niet het grootste probleem. De contracten en organisatie van ESCo’s blijven daarentegen leerprocessen, evenals communicatie met gebruikers.

Naast energie, kosten, nu ook comfort in ESCo?

Alle stakeholders waren het eens dat er grote behoefte is aan modelcontracten voor Energie Prestatie Contracten (EPC’s). Innovatie zou volgens deelnemers niet alleen bestaan uit het  garanderen van energiebesparing en verlaging van energiekosten, maar ook het verbeteren van het comfort en welzijn in algemene zin. Wetenschappelijk is bewezen dat bij comfortverbetering het ziekteverzuim daalt en arbeidsproductiviteit verhoogt. In België zijn al voorbeelden hoe je garanties op comfort ook meetbaar maakt.

ESCo als Social Enterprise

Mooi was te horen dat Nederlanders in het buitenland al succesvol zijn met ESCo-projecten. In Tsjechië zijn grote woonwijken na nationalisatie met hulp van ESCo’s  gerenoveerd en energiezuinig gemaakt. Deze ESCo is als social enterprise opgezet en heeft ervoor gezorgd dat ook de veiligheid  van de wijk is vergroot en bewoners beter voor hun woning en omgeving zorgen.

Innovatieve communicatie

Ook op het communicatievlak wordt innovatief gedacht. E.on geeft bijvoorbeeld sitemanagers een opleiding waar ze leren gebruikers te betrekken bij het realiseren van ESCo-doelen en garanties die de eigenaar toegezegd heeft gekregen.

Innovatieve advisering

Er is mijns inziens ook innovatie nodig in advisering. We kunnen niet meer toe met het opknippen van de benodigde disciplines. Ik pleit al jaren voor een “spin in het web”, die de verbinding maakt tussen de verschillende actoren en werkt op het snijvlak van techniek, financiën, juristerij en fiscaliteit.  Een zogenaamde facilitator, die de juiste vragen stelt en leiding geeft aan het proces om tot samenwerking met een ESCo  te komen. Nieuw voor velen is nog dat het verdienmodel transparant is en  de samenwerking flexibel ingericht moet worden, immers de ESCo is tenslotte alleen maar het vehikel voor de samenwerking. Wij gaan hier alvast mee aan de slag!

Gerelateerde onderwerpen:

, ,